Consiliul Județean Giurgiu promovează măsurile de sprijin financiar si încurajeaza IMM- urile să acceseze fonduri externe nerambursabile

Intrucat IMM urile detin o pondere importanta in activitatea economica, o parte insemnata din forta de munca activa la nivel national, regional si local, reprezentand o prioritate a programului de relansare economica a Guvernului Orban, afectate grav in contextul pandemiei Covid 19,  beneficiaza de masuri de sprijin pentru capitalul de lucru si investitional propus, pentru relansarea activitatii acestora. Avand in vedere ca masurile de sprijin pentru reluarea activitatilor economice influienteaza direct capacitatea operationala a IMM-urilor, pentru reluarea urgenta a activitatilor curente, Consiliul Județean Giurgiu promoveaza masurile de sprijin financiar si incurajeaza IMM- urile sa acceseze fonduri externe nerambursabile pentru finantarea activitatilor acestora din diverse domenii, pentru mobilizarea si implementarea unor proiecte de investitii noi, pentru cresterea capacitatilor de productie si sa poata obtine produse si servicii noi adaptate la cerintele consumatorilor.

Ordonanță de urgență 130 din 06 August 2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri europene pentru capital de lucru și investiții destinate IMM-urilor în contextul crizei COVID-19, din fonduri externe nerambursabile,  prevede un mecanism complex de finanțare, care implică două ministere, un serviciu special central, precum și băncile comerciale din piață.

Mai concret, banii vor fi atrași de la Comisia Europeană de către Ministerul Fondurilor Europene, prin Autoritatea de Management a Programului Operațional Competitivitate (POC) 2014-2020.

Instituțiile care vor implementa însă cele 3 scheme de granturi sunt Ministerul Economiei, Agenția pentru IMM (AIPPIMM) din subordinea sa, precum și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), acest serviciu special central al statului urmând să se ocupe cu construirea și securizarea platformei online prin care firmele și PFA vor aplica la finanțări.

Mai întâi statul va trebui să asigure intern finanțarea beneficiarilor, pentru ca apoi să poată deconta de la Bruxelles cheltuielile. De aceea, statul vrea să implice și băncile comerciale în schemă, care să intermedieze finanțarea.

Astfel, Ministerul Economiei va semna convenții de colaborare cu băncile partenere pentru derularea operațiunilor de plăți către beneficiarii granturilor.

Comisioanele, dobânzile, taxele și orice alte cheltuieli bancare vor fi în sarcina beneficiarilor de granturi – după cum arată acum proiectul de OUG văzut de StartupCafe.ro, dar care, teoretic, mai poate fi schimbat.

Totuși, proiectul văzut de StartupCafe.ro prevede că la noile scheme de finanțare se vor face verificări ulterioare doar pe un eșantion de 1% dintre beneficiari, însă încărcarea pe personal va fi totuși mare, cu risc de blocaje, care vor cauza neplăceri tot antreprenorilor.

Vor fi 3 categorii de fonduri care se vor acorda conform noului proiect de OUG:

  1. microgrant în sumă forfetară,
  2. fonduri nerambursabile pentru asigurarea capitalului de lucru, în sumă forfetară sub formă de procent din cifra de afaceri a firmei beneficiare,
  3. fonduri nerambursabile pentru investiții în extinderea/ reabilitarea/ modernizarea capacităților de producție (inclusiv pentru achiziționarea de terenuri).

.

Să luăm la rând  cele 3 scheme de finanțare:

  1. Microgranturi pentru firme și PFA – 2.000 Euro

Microgranturile se vor da sub formă de sumă forfetară în valoare de 2.000 de euro fiecare. Bugetul total disponibil va fi de 100 de milioane de euro, din care 85% de la UE și restul de la bugetul de stat.

Beneficiarii vor fi IMM-uri care nu au angajați, precum și PFA care activează ca medici, artiști, în mass-media, care nu au salariați.

Cu acești bani, beneficiarii vor putea să achite cheltuieli de business ca: materii prime, datorii curente, utilități, chirii, reparații, consultanță, echipamente de protecție contra COVID-19 etc.

  1. Granturi de capital de lucru: 2.000-150.000 Euro

Aceste granturi vor avea valoare variabilă, ca procent din cifra de afaceri pe anul 2019 a firmelor beneficiare (IMM-uri a căror activitate a fost afectată de răspândirea virusului COVID-19 sau a căror activitate a fost interzisă prin ordonanțe militare pe perioada stării de urgență și/sau pe perioada stării de alertă, în condițiile specifice prevăzute de prezenta ordonanță de urgență).

Categorii de ajutoare:

  • Firmele cu cifra de afaceri de 5.000 – 13.500 euro vor primi granturi de 2.000 euro.
  • Firmele cu cifra de afaceri de 13.501 – 1.000.000 euro vor primi granturi la valoarea de 15% din cifra de afaceri, dar nu mai mari de 150.000 euro fiecare.
  • Firmele cu cifra de afaceri peste 1 milion de euro vor putea primi granturi în sumă fixă de 150.000 euro.

Pentru a lua granturile de capital de lucru, firmele beneficiare trebuie să aibă și ele o contribuție proprie de minimum 15% din valoare, separat.

Pentru granturile de capital de lucru, va fi disponibil un buget total de 350 milioane euro, din care 265 de milioane de euro de la UE, 42,5 milioane de euro de la bugetul de stat și încă 42,5 milioane de euro de la beneficiari.

Domeniile vizate vizate vor fi: restaurante, hoteluri, cafenele (HORECA), servicii din domeniul transporturilor, agențiile de turism, domeniul editurilor/ librăriilor/ bibliotecilor și al organizărilor de evenimente.

Firmele vor trebui să îndeplinească mai multe condiții, dintre care și să aibă certificat de situații de urgență (CSU) în baza OUG 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare.

Cu banii de la UE și de la stat, firmele beneficiare vor putea să acopere cheltuieli cu: stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, datorii curente și restante față de furnizori, chirii, servicii necesare activității curente (cu excepția serviciilor de consultanță), echipamentele de protecție medicală și dezinfectante, echipamente tehnologice etc.

  1. Granturi pentru investiții: 50.000-200.000 Euro

Granturile pentru investiții vor fi acordate pe bază de proiect depus de firma beneficiară și aprobat de Ministerul Economiei și AIPPIMM.

Aceste granturi vor fi cuprinse între 50.000 euro și 200.000 euro. Firma beneficiară va trebui să vină și ea cu un aport propriu la cheltuielile eligibile de cel puțin 15%. Acest aport minim crește la 30% pentru firmele din București și județul Ilfov.

Bugetul total va fi de 550 milioane de euro din care: 41,87 milioane euro de la UE, 62,38 milioane euro de la bugetul de stat și aproape 71,75 milioane euro contribuția proprie a beneficiarilor.

IMM-urile vor putea face cheltuieli pentru: extinderea capacităților,  realizarea de unități noi, reabilitarea/ modernizarea unităților de producție sau de prestări servicii.

Mijloace de transport, echipamente IT, racordare de la utilități, promovare – acestea sunt doar unele dintre cheltuielile eligibile. Vor putea fi cumpărate și terenuri, în limita a 10% din valoarea proiectului.

Domeniile de afaceri vizate sunt:

  • Industria alimentară, panificație, patiserie și alte activități asimilate acestora, inclusiv procesare, prelucrare, distribuție și ambalare;
  • Industria auto și servicii specifice auto, inclusiv servicii de reparații și spălătorii auto și altele asemenea;
  • Energie și echipamente/ tehnologii/ utilaje pentru eficiență energetică;
  • Construcții, materiale de construcții, echipamente, mijloace de transport specifice, utilaje, tehnologii în construcții;
  • Servicii de transport, inclusiv servicii de transport internațional;
  • Servicii de îngrijire și întreținere corporală;
  • Servicii de reparații și întreținere;
  • Turism, pensiuni turistice, hoteluri, restaurante și servicii de agrement inclusiv infrastructura specifică de agrement;
  • Confecții metalice/lemn/mobilier;
  • Confecții textile/pielărie;
  • Industria farmaceutică și echipamente medicale, inclusiv depozite medicale pentru intervenții în situații de urgență;
  • Industrii creative, inclusiv din domeniul culturii și serviciilor creative;
  • Servicii de educație: creșe și grădinițe;
  • Servicii de sănătate: cabinete medicale, echipamente medicale, dispozitive medicale și altele asemenea;
  • Construcții;
  • Tehnologia informației și inteligență artificială;
  • Nanotehnologii și tehnologii de vârf, materiale avansate, tehnologii avansate de producție.

Firmele beneficiare vor trebui să îndeplinească și o serie întreagă de condiții, printre care să fi avut profit operațional din activitatea curentă în unul din exercițiile financiare din ultimii doi ani înainte de depunerea cererii de finanțare.

De asemenea, firmele trebuie apoi să obțină venituri de minimum  50% din veniturile planificate în planul de afaceri depus pentru finanțare.

Granturile pentru investiții se acordă pe proiect și beneficiar și au o valoare cuprinsă între 50.000 euro și 200.000 euro, în funcție de nevoile de finanțare ale proiectelor de investiții depuse. Fondurile totale alocate pentru granturile destinate investițiilor sunt în valoare de 550.000.000 euro.

Granturile pentru investiții nu includ cofinanțarea proprie a beneficiarilor stabilită în procent de minim 15% din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunile mai puțin dezvoltate și 30% din valoarea grantului solicitat de către beneficiarii din regiunea București-Ilfov.

Granturile se acordă IMM-urilor care implementează investiții necesare pentru:

  • extinderea capacităților de producție existente, precum și pentru extinderea capacităților de prestării de servicii;
  • realizarea de unități noi ale capacităților de producție existente, precum și pentru realizarea unor unități noi de prestare de servicii;
  • reabilitarea/modernizarea unităților de producție existente precum și pentru reabilitarea/modernizarea unor unități noi de prestare de servicii.

Lista domeniilor de activitate eligibile se regăsește în Schema de ajutor de stat, iar criteriile de selecție la finanțare ale proiectelor de investiții se regăsesc în anexa nr. 4 a OUG.130 din 06.08.2020 publicat in M.O. nr.705/ din 06 august 2020

 Bugetul măsurii şi modalitatea de acordare a ajutoarelor de stat

Măsura este valabilă până la 31 decembrie 2020, plățile în cadrul măsurii vor fi efectuate până la 31 decembrie 2023.

Bugetul alocat măsurii, aprobat prin Ordonanța de Urgență nr.130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19 este în valoare totală de 100.000.000 euro, din care  85.000.000 euro se alocă din bugetul POC 2014-2020 și 15.000.000 euro din cofinanțarea de la bugetul de stat. Cursul valutar utilizat este Info euro valabil pentru luna septembrie 2020.

Prin implementarea măsurii se estimează acordarea de ajutor de stat unui număr maxim de 50.000 de beneficiari.

 Beneficiarii de ajutor de stat în cadrul măsurii

 3.1. Întreprinderea unică include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:

(a) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;

(b) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;

(c) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;

(d) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.

Întreprinderile care întreţin, cu una sau mai multe întreprinderi, relaţiile la care se face referire la literele (a)-(d) sunt considerate întreprinderi unice.

3.2. (1) Microgranturile se acordă pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu următoarele categorii de beneficiari:

  1. a) întreprinderile mici și mijlocii care fac dovada prin situațiile financiare depuse că nu dețin salariați cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019;
  2. b) PFA, ONG-uri cu activitate economică în unul din domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 130/2020;
  3. c) PFA/CMI, dacă au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea și tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2020 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 82/2020. Dovada implicării în activitățile legate de COVID-19, dar și pentru neacordarea stimulentului medical se face prin completarea unei adeverințe-formular și încărcarea acesteia în aplicația de înscriere, emisă de unitatea sanitară unde a prestat serviciul beneficiarul/direcția de sănătate publică județeană, după caz (Anexa 3).

(2) Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eșantion, de către MEEMA/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanțare și încheierea contractelor de finanțare, cu condiția recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare, cu excepția PFA și CMI. Eșantionul prevăzut la art 5 alin (2) din O.U.G. nr. 130/2020 se realizează prin metoda cu probabilități de selectare egală, respectiv eșantionarea aleatorie simplă realizată cu funcția disponibilă în cadrul MS Excel =RAND() : număr aleatoriu între 0 și 1, preluat dintr-o distribuție uniformă.

În condițiile în care rata de eroare este de peste 2% din eșantion, se mărește eșantionul cu 0,5% până la un maxim de 2%.

(3) Microgranturile se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, beneficiarilor care îndeplinesc următoarele condiții cumulative:

  1. a) au desfășurat activitate curentă/operațională pe perioada a cel puțin unui an calendaristic înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția PFA/CMI pentru care începerea activității poate să fi avut loc până la data de 1 februarie 2020;
  2. b) respectă condiția de la art. 6, lit b) din Ordonanța de Urgență nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 3.2 alin (1), lit. b) și c) din prezenta procedură;
  3. c) își mențin activitatea pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant;
  4. d) nu erau în dificultate la 31 decembrie 2019;
  5. j) nu depăşesc plafonul de 800.000,00 Euro pe Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană;

 Măsurile de informare și comunicare privind operațiunile finanțate din instrumente structurale sunt definite în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene (CE) Nr. 1303/2013 și Regulamentului CE Nr. 821/2014 (art.3, art.4 și Anexa II) privind stabilirea normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, cu modificările și completările ulterioare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *