Toate zdrențele din Uniunea Europeană sunt aduse sub formularea ”haine second-hand” prin 21 de puncte de trecerea frontierei de stat . Printre ele este și Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu. Nu, nu tot ce e vechi mai e bun și, cu siguranță, nu vintage. Vintage, înseamnă scump și prețios, are o poveste imensă în spate, intrată în istorie, ori nu în tiruri, cu care se încercă a se păcali vigilența polițiștilor de frontieră. De ce la noi? Pentru că e ieftină depozitarea .18 tone de deşeuri textile au descoperit ieri poliţiştii de frontieră giurgiuveni alături de reprezentanții Autorității Naționale Pentru Protecția Consumatorului Giurgiu în urma unui control efectuat asupra unui mijloc de transport.
În data de 25.04.2024, în jurul orei 10:30, la Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu, s-a prezentat pe sensul de intrare în țară un cetățean român, în vârstă de 33 de ani, aflat la volanul unui ansamblu rutier, care transporta deșeuri textile, de la o societate din Bulgaria pentru o societate din România.
Existând suspiciuni cu privire la legalitatea acestui transport, oplițiștii de frontieră giurgiuveni au solicitat sprijin autorizat reprezentanților Autorității Naționale Pentru Protecția Consumatorului Giurgiu.
Astfel, în cadrul verificărilor efectuate, s-a stabilit că în ansamblul rutier sus-menţionat se află cantitatea totală de 17.821 kilograme deșeuri deșeuri textile (haine second-hand), iar documentele de însoțire prezentau neconcordanțe pentru intrarea în țară, motiv pentru care autorităţile competente nu au permis accesul mijlocului de transport pe teritoriul României.
Cum se stabilește competența
Dacă șoferul declară că transportă deșeuri , polițiștii de frontieră care constată suspiciuni asupra transportului , cheamă comisarii Gărzii Naționale de Mediu, care verifică dacă transportul este înscris în aplicația RoAFM și dacă marfa corespunde cu documentele de însoțire. Dacă aceste două condiții sunt îndeplinite, TIR-ul intră în țară, dacă nu, este întors înapoi.
Dacă șoferul declară că transportă marfă second-hand, verificarea intră în sarcina nu a comisarilor GNM, ci a celor de la ANPC.
Dacă ei constată că tururile transportă deșeuri și nu marfă second-hand, atunci trebuie să cheme comisarii GNM.
Transport de haine second-hand trebuie să fie însoțit de câte o factură și un set de acte care să confirme că au fost spălate, curățate și dezinfectate.
Dar, cum la noi e cel mai ieftin, tentația e mare, până la un set de legi și măsuri drastice care să împiedice importul mscat de deșeuri așa cum vă povesteam într-un articol ceva mai vechi. https://giurgiu-tribune.ro/in-romania-depozitarea-costa-cel-mai-putin-aproximativ-43-de-tone-de-deseuri-oprite-in-ptf-giurgiu/