‘’Decât să mă puneți să fac un botez, mai bine urc munții și fac alpinism” a declarat IPS Calinic, arhiepiscopul de Argeș și Muscel legat de Incidentul de la Suceava, în care un bebeluş a murit după ce a fost botezat.
Reacția lui IPS Calinic a stârnit primele reacţii în interiorul Bisericii Ortodoxe Române. Arhiepiscopul de Argeş şi Muscel, le-a cerut preoţilor din judeţ să evite total scufundarea cu capul în apă a micuţilor.
De asemenea, preoților fără experiență li se recomandă să nu mai oficieze astfel de evenimente fără să fie asistați de alți colegi.
IPS Calinic, arhiepiscopul de Argeș și Muscel: ‘Preotul care e solicitat să boteze trebuie neapărat să se dumirească el ce e cu copilul – este sănătos, născut înainte de vreme, cum se manifestă. Unii spun că e copilul pe moarte și-l botează și așa. Păi dacă el e pe moarte și-l botezăm, adică hai să ne grăbim… Cine acceptă așa ceva, grabă această, nu-i de recomandat, Doamne ferește! Însă, oricum ar fi, tot e pericol cu introducerea capului în apă a copilului. Oricum toată lumea se teme, să știți. Eu m-am temut și mă tem. Decât să mă puneți să fac un botez, mai bine urc munții și fac alpinism” a declarat pentru Digi 24 IPS Calinic, arhiepiscopul de Argeș și Muscel legat de Incidentul de la Suceava.
Am solicitat si noi un punct de vedere Episcopiei Giurgiului care ne-a transmis următoarea declarație de presăș
‘Episcopia Giurgiului nu comenteaza in niciun fel declaratiile Inaltpreasfintului Arhiepiscop Calinic al Argesului.
In ceea ce priveste pozitia noastra referitoare la practica oficierii Tainei Sfantului Botez, noi ramanem credinciosi Sfintei Traditii si modului in care aceasta taina este oficiata de intreaga Biserica Ortodoxa de pretutindeni. De asemenea subliniem faptul ca problema modului de oficiere a Sfintelor Taine nu este o chestiune ce poate fi decisa local ci este una care isi poate gasi dupa caz rezolvarea si raspunsul in indrumarile pe care le transmite Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romana fata de care si Eparhia noastra se alfla in ascultare.
Ca atare in Episcopia Giurgiului modul de administrare a Sfintei Taine a Botezului ramane neschimbat. Recomandam totusi, in spiritul celor transmise de Sfanta Patriarhie, ca preotii care oficiaza aceasta Taina sa tina totdeauna cont de stare de sanatate a pruncilor si sa se asigure ca primesc toate informatiile necesare de la parintii celui adus la Sfantul Botez’.
Ce semnifică și care sunt etapele importante ale Botezului la ortodocși
Prima și cea mai importantă dintre Taine, botezul, reprezintă intrarea în comunitatea creștină. Cea mai mare parte a creștinismului practică, de regulă, botezul copiilor când sunt mici. Pentru asta nașii de botez și/sau părinții mărturisesc în locul copilului sau în nume propriu credința în Iisus Hristos și făgăduiesc o creștere creștinească a copilului.
Pruncul este scufundat de trei ori în cristelniță de către preot, după care acesta i-l dă nașei care-l primește într-o pânză albă netivită. Mirungerea în semnul crucii (ungerea cu Sfântul și Marele Mir, simbol al Duhului Sfânt) este pecetea Botezului, nașterea „din apă și din Duh”. Apoi, tot preotul tunde din părul copilului, de patru ori, în forma crucii, iar părul se pune în cristelniță sau dă părinților.
Cuvântul „botez”, vine din grecescul „baptizo” ce înseamnă a afunda, a scufunda, a pune sub apă.
Din secolul al XII-lea însă practica botezului prin turnare a căpătat întâietatea în Biserica Catolică, care consideră că în felul acesta sunt mai puține inconveniențe decât pentru botezul prin scufundare.
Camelia SACHETTI
cred ca botezul trebuie facut asa cum Ioan Botezatorul i l-a facut lui Isus Christos. nu cred ca Isus a fost bagat cu tot corpul (inclusiv capul) in apa Iordanului.