Filiala PNL Giurgiu anunță organizarea dezbaterii publice a proiectului noii Legi a Educației. Astfel de dezbateri se organizează în fiecare județ, la Giurgiu președinte al Comisiei PNL pe noua Lege a Educației fiind vicepreședintele Consiliului Județean Giuriu, Elisabeta Mihalcea.
Aceasta a subliniat importanța proiectului de lege, iar punctele de vedere care vor reieși din dezbaterea publică vor fi înaintate inițiatorului proiectului în cadrul mai larg al procesului de dezbatere publică a Legii.
Proiectul de lege al Educației ”România Educată” se află în consultare publică până la data 24 august.
Potrivit proiectului legii, sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele:
- starea de bine
- echitatea
- excelența
- integritatea
- profesionalismul
- respectul
- flexibilitatea
- transparența
- colaborarea
- divesitatea
- incluziunea
Principiile care guvernează învățământul preuniversitar sunt reglementate astfel:
- principiul nediscriminării
- principiul calității
- principiul relevanței
- principiul eficienței
- principiul descentralizării decizionale
- principiul răspunderii publice
- principiul garantării identității culturale a tuturor cetățenilor români și a dialogului intercultural
- principiul asumării, promovării și păstrării identității naționale și a valorilor culturale ale poporului român
- principiul recunoașterii și a garantării drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, dreptul la păstrarea, dezvoltarea și la exprimarea identităților etnice, culturale, lingvistice și religioase
- principiul asigurării egalității de șanse
- principiul transparenței
- principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, docme religioase și politice
- principiul incluziunii sociale
- principiul centrării educației pe beneficii ale acesteia
- principiul participării și a responsabilității părinților și a reprezentanților legali
- principiul promovării educației pentru viață prin dezvoltarea competențelor specifice educației pentru sănătate, educației pentru mediu, educației financiare și educației juridice precum și pentru practicarea educației publice și a activităților sportive
- principiul organizării învățământului profesional, potrivit cerințelor specifice fiecărui cult recunoscut
- principiul fundamentării deciziilor pentru dialog și consultare
- principiul respectării dreptului elevului la opinie, ca beneficiar direct al sistemului de învățământ
Educația timpurile, regelmentarea nivelului de educație timpurile
Ca sistem integrat este format din învățământul antepreșcolar, de la 3 luni la 3 ani și învățământul preșcolar, între 3-6 ani, ambele cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie, grupa mare.
Educația timpurie se organizează în creșe, grădinițe și în centre de zi .
Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari, cu vârste cuprinse între 03 și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere.
Învățământul secundar superior liceal se va derula în licee teoretice, licee vocaționale și licee profesionale.
În cadrul învățământului liceal funcționează trei filiere distincte: filiera teoretică, filiera vocațională și profesională. Acestea au profiluri distincte: cea teoretică – umanist și real, filiera vocațională – militar, telogic, sportiv, artistic și pedagocic, iar filiera profesională cu profilurile tehnice, servicii, resurse naturale și protecția mediului.
Consorțiile școlare și consorțiile de învățământ dual
Consorțiile școlare sunt în parteneriate contractuale între unitățile de învățământ, acreditare care asigură prioritate la mobilitatea personalului între unitățile membre ale consorțiului, utilizarea în comun a resusrselor unităților de învățământ din consorțiu, lărgirea oportunităților de învățare a elevilor și recunoașterea reciprocă a rezultatelor, învățării și evaluării acestora.